Teknoloji

Web Sitelerinin Hepimizi Yönlendirmek İçin Yaptığı Çeşitli Hileler: “Karanlık Desenler” Nedir ve Ne Amaçlar?

Neredeyse her gün markalar ve siteler tarafından yüzlerce e-posta biz alıyoruz. Ancak abonelikten çıkmak istediğimizde bazı nedenlerden dolayı o butonu bulamıyoruz değil mi? Sitelerin istediği de tam olarak budur.

Bu etik olmayan duruma günümüzün en büyük internet kanallarında dahi rastlamak mümkündür. Ve bu sadece e-postalarımıza özgü bir şey değil, arayüz sahteciliğiHemen hemen her sitede mevcut.

Bu kalıplara Instagram gibi sosyal medya platformlarında sıklıkla rastlıyoruz.

Son zamanlarda Instagram, giriş yaptığınızda aniden size bir seçenek sunuyor. reklam deneyimiBirçoğumuza reklamların kişiselleştirilmesi gerekip gerekmediği sorusunu sundu.

Ancak bu seçeneklere baktığınızda “Reklamları daha az kişisel hale getirin.” seçenek daha karanlıkses tonu ise “Reklamları kişiselleştirin”. daha parlak maviBir tondadır.

Instagram aslında size seçenekler sunuyormuş gibi görünse de, kullanıcıları kendi isteğinle yönetmenlik. Bu, birçok insanın mavi düğmeye tıkladığı anlamına gelir.

Ancak bu seçeneğin gerçekte anlamı şudur: Telefondaki hareketlerinizi takip edip, hangi esere ve görsele baktığınıza göre size reklam göstereceğiz. Artık açıklandığına göre o kadar da masum görünmüyor, değil mi?

Günlük hayatta en sık karşılaştığımız örnek şu olabilir: Bir fotoğrafı veya reklamı kapatmak istediğimizde “x” tuşuna basamamak da bu kalıp içerisine giriyor.

Özellikle telefon ekranlarında sıklıkla karşılaştığımız bu can sıkıcı durum, tahmin edilebileceği gibi, reklama tıklıyorsunuz aranıyor. Ayrıca reklamların sağ alt köşesine eklenmiştir “Reklamı geç”Düğme genellikle sahtedir.

Şeffaf daha fazlasını elde etmek için iki tıklamaKullanıcıları rahatsız eden bu durum pek çok kişi tarafından hoş karşılanmıyor.

Peki karanlık desenlerin arkasında ne var? Siteler neden böyle bir yönteme başvuruyor?

Daha önce de belirttiğimiz gibi bu tasarımlar sizi tam anlamıyla etkileyecek. manipüle etmek orada. Mesela bir siteye kayıt olmak çok kolay ama hesabınızı silmek istediğinizde o butonu bulamazsınız. Çünkü site daha fazlasını sakla istiyor. Amacı size aradığınız butonu unutturmak ve hesabınızı silmemektir.

Bunun en büyük örnekleri Google’dadır. “Amazon/Twitter/Facebook/Instagram vb. hesabımı nasıl silebilirim?” Bize arayarak ulaşabilirsiniz. Çünkü siteler, hesabı sil butonu mümkün olduğu kadar saklanıyor. Bu, neden bugün bu tür soruların internette dolaştığını açıklıyor.

Bir diğer amaç ise sizi para ödemeye zorlamaktır. Evet, zorla!

Nasıl ki çarşıdaki küçük esnaf sizi mağazalarına çekmeye çalışıyorsa, siteler de bunu teknolojiyi kullanarak yapıyor. Sen işini yaptığını düşünüyorsun tamamen kaydedip indirmek istiyorsunuz Peki ne görüyorsun? Bu hizmetten yılda sadece 100$ karşılığında yararlanabileceğinizi söylüyorlar. Sudan daha ucuz, değil mi?

Örneğin yukarıda gördüğünüz görselde, Seçilmemesine rağmen sepete eklendi açıkça görülebilir. Biraz dalgın bir anla karşılaştığınızı ve belki bir daha asla kullanmayacağınız bir siteyi ziyaret ettiğinizi hayal edin. yıllık abonelikAlabilirdin.

Veya ücretsiz deneme sürümü Teklif ediyorlar ama kart bilgilerinizi sizden alıyorlar. Yine ödeme günü geldiğinde deneme sürümünüzün bittiğini belirten bir e-posta veya SMS almayacaksınız çünkü amaçları elbette sizden para almak.

aslında bu yasal bir dolandırıcılık yöntemi Öyle görünüyor. Deneme sürümünü satın aldıysanız kendinize hatırlatıcı eklemeniz en doğrusu, aksi takdirde siz de bu sorunla karşılaşabilirsiniz.

Bazı X (Twitter) kullanıcıları bu sorundan şikayetçi oldu.

“Bu çok kötü…”

“Bize başka bir seçenek verilmediğine çok sevindim! ‘Hayır, teşekkürler’ seçeneği nerede?”

“Ayrıca aboneliği iptal etme düğmesi de çalışmıyor. Kelimenin tam anlamıyla, kullanıcıyı bunun tıklanabilir bir bağlantı olduğuna inandırmaya yönelik düz mavi bir metin. Bu aynı zamanda karanlık bir desen.”

Bu konuyla ilgili olarak Amerika Birleşik Devletleri’nin Kaliforniya ve Colorado eyaletlerinin yasalarında değişiklikler yapıldı.

Yasak koyu desenlerOrtadakiler: Kullanıcıları birden fazla ekrana tıklamaya zorlamak, uzun süreli kesinti politikalarında gezinmeye zorlamak, kullanıcıları pes etmemeye teşvik etmek veya kafa karıştırıcı bir dil kullanmak.

Yasaya göre web sitelerinin kuralları ihlal etmesi durumunda, 7500$’a kadarpara cezasına çarptırılabilir. k Colorado eyaletinde Bu ölçü 20.000 dolara kadar çıkıyor. Bu yasaların ABD’nin diğer eyaletlerinde de uygulamaya konması bekleniyor.

Günümüzde bu yöntem Türkiye’de rahatsız edici düzeyde kullanılıyor ve Türkiye’ye böyle bir yasa getirilse fena olmaz diye düşünüyoruz. Daha önce bu manipülasyon tekniğiyle hiç karşılaştınız mı? Niyetinizi yorumlarda okumayı bekliyor olacağız!

Kaynaklar: Vox, Reuters, Toptal

evrenhaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu